Astridlaan 226, 9500 Geraardsbergen
KBO-nummer: 0478.583.350
E-mail: info@steenhouwerijmatthys.be
GSM: 0479 40 37 66
1.1 Alleen deze algemene voorwaarden, naast de eventuele bijzondere voorwaarden, zijn van toepassing op alle aanbiedingen afkomstig van STEENHOUWERIJ MATTHYS.
1.2 Deze algemene voorwaarden zullen voorrang hebben op alle algemene voorwaarden van de klant. De klant wordt geacht deze voorwaarden te kennen en onherroepelijk te aanvaarden door het aangaan van de samenwerking met STEENHOUWERIJ MATTHYS, en verzaakt daarmee uitdrukkelijk en volledig aan de toepasselijkheid van zijn/haar eigen algemene en/of bijzondere voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden zijn te allen tijde consulteerbaar via: https://steenhouwerijmatthys.be/algemene-voorwaarden/.
1.3 Afwijkingen van de algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen door partijen.
1.4 Indien enig beding, deel uitmakend van deze voorwaarden of van de overeenkomst nietig zou zijn, blijven de voorwaarden en de overeenkomst voor het overige in stand en zal het betrokken beding in overleg tussen partijen onverwijld worden vervangen door een beding dat de bedoeling van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
2.1 STEENHOUWERIJ MATTHYS is een onderneming gespecialiseerd in natuursteen voor interieur, exterieur en grafmonumenten.
2.2 De concreet uit te voeren werken en te leveren diensten/goederen zullen nader omschreven worden in onderling overleg tussen partijen.
2.3 De opdracht van STEENHOUWERIJ MATTHYS betreft in elk geval een middelenverbintenis, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
3.1 De offertes van STEENHOUWERIJ MATTHYS zijn vrijblijvend en, tenzij anders vermeld, 30 kalenderdagen geldig.
3.2 Opdrachten worden pas als definitief beschouwd nadat ze uitdrukkelijk en schriftelijk door STEENHOUWERIJ MATTHYS aanvaard zijn.
3.3 De offerte is enkel geldig voor diensten/goederen in het kader van een welbepaalde opdracht. Aanpassingen aan de offerte zullen slechts geldig zijn na aanvaarding door STEENHOUWERIJ MATTHYS.
3.4 De prijzen vermeld in de offerte zijn een indicatie op basis van vermoedelijke diensten, goederen en hoeveelheden. Het gaat in de offertes telkens om een eerste inschatting naar best vermogen. De vermoedelijke hoeveelheden worden opgemaakt op basis van de opmetingen die STEENHOUWERIJ MATTHYS ontvangt van de klant. De klant is zelf verantwoordelijk voor deze opmetingen en STEENHOUWERIJ MATTHYS kan geenszins verantwoordelijk zijn in het geval deze opmetingen niet correct zijn gebeurd of doorgegeven aan STEENHOUWERIJ MATTHYS.
Een afwijking tussen het offertebedrag/initieel overeengekomen bedrag en het werkelijk gefactureerde bedrag kan nooit aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst door de klant, weigering van betaling of enige andere vordering in rechte.
3.5 De prijzen vermeld in de offerte kunnen bovendien steeds wijzigingen ondergaan door onvoorziene veranderingen in de opdracht.
4.1 De overeengekomen prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders overeengekomen. Indien het BTW-tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen.
4.2 Alle eventuele taksen en andere kosten zijn ten laste van de klant.
4.3 Indien STEENHOUWERIJ MATTHYS, door het niet of niet tijdig aanleveren van gegevens of door een gewijzigde of foutieve opdracht van de klant, genoodzaakt is meer of andere diensten te verschaffen of goederen te leveren, zullen deze diensten aangerekend worden in regie aan het geldende uurtarief van STEENHOUWERIJ MATTHYS en de materiaalprijs van de desbetreffende goederen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
4.4 Indien de klant verkeerde maten en afmetingen zou doorgeven aan de STEENHOUWERIJ MATTHYS kan dit te allen tijde een meerprijs met zich meebrengen.
5.1 De prijzen vermeld op de offerte zijn een indicatie, zonder rekening te houden met eventuele evoluties op de markt.
De prijs vermeld in de offerte kan wijzigingen ondergaan door elementen onafhankelijk van de wil van STEENHOUWERIJ MATTHYS.
De werkuren voor plaatsing die zijn opgenomen in de offerte zijn een minimum en kunnen naargelang het werk aangepast worden, waardoor ook de prijs voor plaatsing kan stijgen.
5.2 Alle opgaven door STEENHOUWERIJ MATTHYS van getallen, afmetingen en/of andere aanduidingen van de producten en/of diensten zijn met zorg gedaan. Een materiële vergissing is echter steeds mogelijk en zal onmiddellijk verholpen worden. De klant aanvaardt dat dergelijke vergissing rechtgezet dient te worden ook al heeft dit een impact op het totaalbedrag van de opdracht.
Een dergelijke vergissing kan noch aanleiding gegeven tot een schadevergoeding, noch kan dit de beëindiging van de opdracht rechtvaardigen.
5.3 STEENHOUWERIJ MATTHYS heeft te allen tijde het recht om de prijzen aan te passen indien dit nodig zou zijn om eigen kosten te compenseren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot: (i) een prijsstijging van de grondstoffen, goederen of diensten nodig om de goederen te produceren alsook een stijging van de prijs van de eigen leveranciers m.b.t. goederen die aan de klant moeten geleverd worden of noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de opdracht; (ii) veranderingen in het type, het ontwerp, de kwaliteit, de verpakkings-, verzendings- en leveringswijzen of andere specificaties met betrekking tot de goederen noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht; (iii) volumetekorten en (iv) onverwachte gebeurtenissen waarover STEENHOUWERIJ MATTHYS redelijkerwijze geen controle heeft en die de uitvoering van de opdracht bemoeilijken.
5.4 De oorspronkelijk overeengekomen tarieven kunnen herzien worden door STEENHOUWERIJ MATTHYS op basis van volgende formule:
P= p {a+b (S/s) + c(I/i)}
P= De nieuwe prijs
p= De oorspronkelijke prijs voorzien in de offerte
a= Het percentage van de prijs dat niet voor herziening in aanmerking komt (a=0,20)
b= Het percentage van de arbeidskosten in de totale prijs
S= De nieuwe loonindex
s= De oorspronkelijke loonindex
c= Het percentage van de materiaalkosten in de totale prijs
l= De nieuwe materiaalindex
i= De oorspronkelijke materiaalindex.
a+b+c= 1
STEENHOUWERIJ MATTHYS zal de klant voorafgaandelijk per e-mail op de hoogte stellen van een mogelijke prijswijziging.
6.1 Alle diensten die niet zijn opgenomen in de offerte zijn meerwerken en worden aangerekend in regie aan een uurtarief van 84,00 EUR (excl. BTW), vermeerderd met de eventuele materiaalkost.
6.2 Indien er sprake is van meerwerken zullen deze steeds door STEENHOUWERIJ MATTHYS schriftelijk worden meegedeeld (bv. via e-mail) aan de klant. De klant dient uitdrukkelijk en binnen een termijn van 48 uur aan te geven indien hij/zij niet akkoord zou zijn met de door STEENHOUWERIJ MATTHYS voorgestelde meerwerken.
Indien er sprake is van meerwerken die noodzakelijk zijn om de opdracht op een redelijke wijze te laten vooruitgaan, is een voorafgaand akkoord van de klant met de meerwerken niet noodzakelijk en zal de bevestiging van de klant afgeleid worden uit het oorspronkelijk akkoord met de opdracht.
7.1 Facturatie zal gebeuren volgens volgende schijven, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen:
– 40% voorschot voor de opdracht;
– 60% na levering van de overeengekomen goederen en diensten;
Facturatie zal elektronisch worden doorgestuurd naar de klant. Alle facturen worden betaald via overschrijving op de bankrekening [BE57 1236 1735 6735], op naam van STEENHOUWERIJ MATTHYS, met vermelding van de referentie van de offerte, dan wel de gestructureerde mededeling zoals bepaald op de factuur. Er wordt een betalingstermijn van 8 dagen na verzending van de factuur gehanteerd, behoudens wanneer uitdrukkelijk en schriftelijk andere betalingstermijnen overeengekomen zijn tussen partijen.
7.2 Bij de facturatie kan ook telkens voorzien worden in een kilometervergoeding voor verplaatsingen in het kader van de uitvoering van de opdracht. Deze kilometervergoeding wordt berekend vanaf het adres van de zetel van STEENHOUWERIJ MATTHYS tot op het adres van uitvoering en terug. Deze kilometervergoeding bedraagt 0,95 EUR/km, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. In bepaalde gevallen kan STEENHOUWERIJ MATTHYS een forfaitaire vergoeding vragen van de klant voor de verplaatsing.
7.3 Ten aanzien van de klant-onderneming brengt elke niet-betaalde factuur vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder aanmaning een verwijlinterest op van 12% per jaar op het factuurbedrag incl. BTW, zelfs indien een termijn van respijt wordt toegekend.
In hetzelfde geval wordt een forfaitaire schadevergoeding van 12% van het totaalbedrag van de factuur ter dekking van de buitengerechtelijke inningskost aangerekend, met een minimum van 250,00 EUR, onverminderd de kosten van gebeurlijke inning of eventuele gerechtskosten die aan STEENHOUWERIJ MATTHYS toekomen.
7.4 Ten aanzien van de klant-particulier zal bij niet-betaling van een factuur een eerste betalingsherinnering worden verstuurd op de dag na de vervaldag van de niet-betaalde factuur.
Bij gebrek aan betaling binnen 14 kalenderdagen (startende daags na verzending van de betalingsherinnering per e-mail) na deze eerste herinnering, wordt bij elke niet-betaalde factuur een verwijlinterest ten belope van de wettelijke interestvoet (overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties) in rekening gebracht op het resterende saldo van het totale factuurbedrag incl. BTW.
Deze interest wordt gerekend vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering naar de klant werd verzonden.
Daarbij zal tevens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn, ten belope van:
– 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is;
– 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 EUR is;
– 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR als het verschuldigde bedrag hoger dan 500,00 EUR is.
7.5 Indien er verschillende openstaande facturen zijn, zal de forfaitaire schadevergoeding op elk van de facturen verschuldigd zijn.
7.6 Het feit dat STEENHOUWERIJ MATTHYS niet onmiddellijk toepassing maakt van de artikelen 7.4, 7.5 en 7.6 van deze algemene voorwaarden, betekent niet dat zij afstand doet van haar recht om interesten en schadevergoedingen aan te rekenen. Afstand van recht kan niet worden vermoed.
7.7 Laattijdige betaling van één factuur zal tot gevolg hebben dat niet alleen alle diensten worden opgeschort (zonder dat dit aanleiding kan geven tot schadevergoeding in hoofde van STEENHOUWERIJ MATTHYS), maar ook dat alle openstaande facturen onmiddellijk en voor het geheel opeisbaar worden.
Daarenboven behoudt STEENHOUWERIJ MATTHYS zich in het kader van wanbetaling eveneens het recht voor de overeenkomst (al dan niet buitengerechtelijk) te ontbinden ten laste van de klant.
8.1 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, kan de klant de verstrekte opdracht niet meer annuleren vanaf het moment dat deze definitief aanvaard is.
8.2 In geval van uitdrukkelijk akkoord van STEENHOUWERIJ MATTHYS met de annulatie van de opdracht, zal de klant in elk geval alle reeds gedane uitgaven en gemaakte kosten moeten vergoeden aan STEENHOUWERIJ MATTHYS. Eventueel betaalde voorschotten komen eveneens integraal toe aan STEENHOUWERIJ MATTHYS.
8.3 Bijkomend kan STEENHOUWERIJ MATTHYS een schadevergoeding vorderen rekening houdend met de gevolgen van de annulatie. In ieder geval is de klant bij annulatie een forfaitaire schadevergoeding, bovenop de reeds gemaakte kosten, verschuldigd aan STEENHOUWERIJ MATTHYS ten belope van 30% van het totaalbedrag van de opdracht onder andere, maar niet-limitatief, voor de dekking van gederfde inkomsten.
In het geval STEENHOUWERIJ MATTHYS bijkomende schade lijdt, behoudt zij zich het recht voor een hogere schadevergoeding te vorderen van de klant. Dit geldt evenzeer in het geval de overeenkomst zou ontbonden worden ten laste van de klant.
9.1 Overmacht is elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering voor de verplichtingen van STEENHOUWERIJ MATTHYS en die haar dwingt de werken tijdelijk of definitief stop te zetten.
Voorbeelden hiervan zijn brand, ontploffingen, terroristische aanslagen, aardbevingen, zeebevingen, storm of andere weersomstandigheden, oorlog of burgeroorlog, revoluties, stakingen, blokkades, rellen, epidemieën, pandemieën, machinebreuk, een handeling gesteld door de overheid of enige andere autoriteit, lock-out en de gevolgen die daaraan verbonden zijn, problemen met een leverancier, problemen met de aan te leveren materialen, …
9.2 In geval van een overmachtssituatie waardoor STEENHOUWERIJ MATTHYS niet meer aan haar contractuele verplichtingen ten aanzien van de klant kan voldoen, worden deze verplichtingen opgeschort tot STEENHOUWERIJ MATTHYS alsnog in staat is om haar verplichtingen te voldoen, zonder dat STEENHOUWERIJ MATTHYS in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van die verplichtingen en zonder dat STEENHOUWERIJ MATTHYS tot enige schadevergoeding kan worden gehouden.
9.3 Indien STEENHOUWERIJ MATTHYS gedurende meer dan twee maanden de overeenkomst niet kan uitvoeren, zullen de partijen met elkaar overleggen aangaande de toekomstige uitvoering van de overeenkomst en eventueel de herziening van de opdracht. Indien niet tot een vergelijk kan gekomen worden, zal elk van de partijen de mogelijkheid hebben de overeenkomst te beëindigen, zonder inachtname van een opzeggingstermijn of -vergoeding.
9.4 De beëindiging wegens overmacht zal aan de andere partij ter kennis gebracht worden per aangetekende brief. Om zich geldig op de beëindiging wegens overmacht te kunnen beroepen, dient de aangetekende brief verzonden te worden binnen de twee werkdagen nadat er zekerheid bestaat over het bestaan van de overmacht.
9.5 Alle reeds door STEENHOUWERIJ MATTHYS geleverde prestaties en gemaakte kosten tot aan de stopzetting van de overeenkomst wegens overmacht, blijven opeisbaar door STEENHOUWERIJ MATTHYS.
10.1 STEENHOUWERIJ MATTHYS is verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht.
10.2 De aansprakelijkheid van STEENHOUWERIJ MATTHYS wordt gedekt door haar beroeps-aansprakelijkheidsverzekering.
10.3 De schade waarvoor STEENHOUWERIJ MATTHYS aansprakelijk zou kunnen zijn, kan nooit hoger zijn dan de waarde van de overeenkomst.
10.4 Indien de klant van oordeel zou zijn dat STEENHOUWERIJ MATTHYS aansprakelijk is, zal de klant het volledige en afdoende bewijs moeten leveren dat de beweerde schade effectief is ontstaan door een fout van STEENHOUWERIJ MATTHYS of haar aangestelden.
10.5 STEENHOUWERIJ MATTHYS draagt geen verantwoordelijkheid voor de handelingen of fouten van derden en/of de klant zelf, zij is slechts verantwoordelijk voor eigen fouten.
10.6 STEENHOUWERIJ MATTHYS is slechts aansprakelijk voor directe schade.
STEENHOUWERIJ MATTHYS kan in geen geval aansprakelijk zijn voor eventuele indirecte schade.
10.7 Schade als gevolg van onjuiste, onvolledige of niet ontvangen informatie van de klant, valt steeds onder de eigen verantwoordelijkheid van de klant. Het komt eveneens toe aan de klant om de uitvoering van de opdracht door STEENHOUWERIJ MATTHYS te controleren indien deze laatste om feedback vraagt. Bij gebreke aan opmerkingen door de klant in het kader van deze controleverplichting mag STEEN-HOUWERIJ MATTHYS ervan uitgaan dat alles werd gecontroleerd door de klant en bijgevolg zonder wijzigingen verder uitgevoerd kan worden.
10.8 Schade als gevolg van een handeling van STEENHOUWERIJ MATTHYS waarvan deze de risico’s geduid heeft aan de klant, maar die toch uitgevoerd dienden te worden op uitdrukkelijk verzoek van de klant, valt steeds onder de aansprakelijkheid van de klant zelf.
10.9 Indien de klant ervoor kiest om zelf het materiaal aan te leveren aan STEENHOUWERIJ MATTHYS in het kader van de opdracht, kan STEENHOUWERIJ MATTHYS geenszins garanderen dat de opdracht kan uitgevoerd worden zoals overeengekomen. STEENHOUWERIJ MATTHYS heeft namelijk geen controle over de kwaliteit, geschiktheid… van dit materiaal dat aangeleverd zou worden door de klant. De verantwoordelijkheid en de eventuele risico’s voor het gebruik van dit materiaal, ligt steeds bij de klant zelf die op voorhand op de risico’s zal gewezen worden door STEENHOUWERIJ MATTHYS.
10.10 Indien er zich een schadegeval voordoet, waarvoor STEENHOUWERIJ MATTHYS effectief aangesproken kan worden door de klant, behoudt STEENHOUWERIJ MATTHYS zich het recht voor om in eerste instantie over te gaan tot herstel in natura.
10.11 Gezien STEENHOUWERIJ MATTHYS veelal werkt met natuurproducten kan een bepaald resultaat niet gegarandeerd worden. Witsteen, marmer en graniet , kwartsiet, composiet & keramiek worden verkocht met hun natuurlijke gebreken. Hun oorsprong en kleur worden bepaald door het monster, dat slechts als benaderende gelijkenis wordt verstrekt. Hetzelfde geldt eveneens voor composiet en graniet, waarvan evenmin gegarandeerd kan worden dat het uitzicht ervan steeds hetzelfde is. Een 100% kleur- en textuur gelijkheid tussen bv. het monster en de uiteindelijke levering kunnen derhalve niet gegarandeerd worden, zodat de klant STEENHOUWERIJ MATTHYS hier ook nooit voor aansprakelijk kan stellen, evenmin kan de klant op deze basis een prijsvermindering bekomen.
10.12 In geval er sprake is van schade, kan deze geen aanleiding geven tot een opschorting van betaling of niet-betaling van de facturen door de klant. Schuldvergelijking met het bedrag van de factuur is uitgesloten.
11.1 De geleverde zaken, evenals enig ander voorwerp dat rechtstreeks of onrechtstreeks deel uitmaakt van de overeenkomst, kunnen door STEENHOUWERIJ MATTHYS te allen tijde teruggevorderd worden, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zolang de klant zijn/haar betalingsverplichtingen niet nakomt.
Conform artikel 69, lid 1 en lid 3 Pandwet behoudt STEENHOUWERIJ MATTHYS het eigendomsrecht van alle geleverde of nog te leveren zaken die zij gebruikt tijdens de uitvoering van de opdracht, totdat de prijs van deze zaken volledig is betaald door de klant.
11.2 Opdat STEENHOUWERIJ MATTHYS zich kan beroepen op dit eigendomsvoorbehoud is niet vereist dat het goed nog in oorspronkelijke staat aanwezig is bij de klant. Het eigendomsvoorbehoud blijft ook gelden op bewerkte of vermengde goederen of op roerende goederen die onroerend geworden zijn door incorporatie.
11.3 Het eigendomsvoorbehoud van STEENHOUWERIJ MATTHYS geldt zonder dat enige registratie in het pandregister vereist is, behoudens in het geval de goederen waarop het eigendomsvoorbehoud betrekking heeft onroerend zijn geworden door incorporatie.
11.4 Het eigendomsvoorbehoud doet echter geen afbreuk aan de risico-overdracht. Van zodra STEENHOUWERIJ MATTHYS goederen, materialen of installaties levert bij de klant, is de klant hiervoor verantwoordelijk.
11.5 De klant is verplicht STEENHOUWERIJ MATTHYS onmiddellijk (maximaal binnen 48 uren na kennisname door de klant) schriftelijk in kennis te stellen van het feit dat derden rechten zouden doen gelden op zaken waar krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud op rust.
12.1 De door STEENHOUWERIJ MATTHYS vooropgestelde uitvoerings- en leveringstermijnen zijn louter indicatief.
STEENHOUWERIJ MATTHYS zal echter wel steeds haar uiterste best doen om de overeengekomen termijnen na te komen. STEENHOUWERIJ MATTHYS zal hiertoe alle inspanningen leveren die binnen haar mogelijkheden liggen.
12.2 Laattijdige uitvoering/levering kan nooit aanleiding geven tot schadevergoeding of enige aansprakelijkheid in hoofde van STEENHOUWERIJ MATTHYS, noch verlenen zij de klant het recht om de uitvoering van zijn/haar verbintenissen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden.
13.1 De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van de opdracht. De duur van de overeenkomst kan benaderend omschreven worden in de offerte.
13.2 STEENHOUWERIJ MATTHYS kan de overeenkomst zonder enige opzeggingstermijn en/of -vergoeding beëindigen, indien uitzonderlijke omstandigheden elke verdere samenwerking tussen STEENHOUWERIJ MATTHYS en de klant definitief onmogelijk maken of wanneer de klant ernstig aan zijn/haar verplichtingen tekortkomt.
– Als uitzonderlijke omstandigheden worden onder andere, niet-limitatief, verstaan: het faillissement van de klant, de aanvraag van een gerechtelijk reorganisatieplan, aanvraag tot collectieve schuldenregeling, de wijziging van de juridische toestand of de invereffeningstelling van de klant.
– In het geval er sprake is van een ernstige tekortkoming in hoofde van de klant, zal deze laatste in gebreke worden gesteld door STEENHOUWERIJ MATTHYS met het oog op de beëindiging van de ernstige tekortkoming. Wanneer de klant hier niet of niet afdoende aan tegemoet komt binnen een termijn van 7 dagen, kan overgegaan worden tot onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst ten laste van de klant.
14.1 Aangaande de zichtbare gebreken kan STEENHOUWERIJ MATTHYS enkel worden aangesproken voor gebreken die binnen de 4 dagen na uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk werden meegedeeld aan STEENHOUWERIJ MATTHYS per e-mail.
Bij gebreke aan naleving van bovenstaande formaliteiten of bij laattijdige melding van de zichtbare gebreken, wordt de uitvoering door STEENHOUWERIJ MATTHYS geacht aanvaard te zijn door de klant.
14.2 Voor lichte verborgen gebreken is STEENHOUWERIJ MATTHYS slechts aansprakelijk indien deze binnen een termijn van 8 dagen na de ontdekking ervan door de klant worden meegedeeld per e-mail en dit gedurende een periode van één jaar na het finaliseren van de opdracht.
14.3 Bij gebreke aan naleving van bovenstaande formaliteiten of laattijdige melding, kan de klant STEENHOUWERIJ MATTHYS niet langer aanspreken voor deze lichte verborgen gebreken.
15.1 Indien er sprake is van een te leveren tablet natuursteen die zwaarder is dan 150 kg, behoudt STEENHOUWERIJ MATTHYS zich het recht voor een supplement in daguur aan te rekenen voor extra monteurs.
15.2 Indien er sprake is van een te leveren tablet natuursteen, en het tablet is groter dan de beschikbare platen, zal STEENHOUWERIJ MATTHYS een voeg voorzien. Hetzelfde geldt indien STEENHOUWERIJ MATTHYS oordeelt dat een voeg noodzakelijk is op basis van haar deskundig oordeel om breuk bij verhandelingen en plaatsing te vermijden
15.3 De klant dient zelf in te staan voor het regelen van een goederenlift, ladderlift of enige andere benodigdheden in het kader van de uitvoering van de opdracht, voor zover STEENHOUWERIJ MATTHYS aangeeft dat dit noodzakelijk is in het kader van de opdracht. De kosten voor het huren van dergelijke benodigdheden vallen integraal ten laste van de klant.
15.4 STEENHOUWERIJ MATTHYS zal niet instaan voor het aansluiten van kookplaten, spoelbakken, kranen of stopcontacten.
16.1 STEENHOUWERIJ MATTHYS behoudt zich het recht voor om in het kader van haar opdracht samen te werken met derden of onderaannemers.
16.2 STEENHOUWERIJ MATTHYS zal enkel met onderaannemers werken waarvan zij de kwaliteit te allen tijde kan garanderen. STEENHOUWERIJ MATTHYS zal deze kwaliteit inschatten naar best vermogen op basis van de op dat moment gekende gegevens.
16.3 STEENHOUWERIJ MATTHYS zal haar onderaannemers op hun verantwoordelijkheden wijzen. STEENHOUWERIJ MATTHYS kan echter niet aansprakelijk worden gesteld indien haar onderaannemers de timing of overige afspraken niet correct naleven.
16.4 De kosten die voortvloeien uit de samenwerking met onderaannemers, zijn in principe eveneens opgenomen in de offerte, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen of wanneer dit voortvloeit uit meerwerken die initieel niet voorzien waren.
16.5 De kosten die voortvloeien uit de samenwerking met een onderaannemer, kunnen afzonderlijk ter kennis gebracht worden van de klant door deze onderaannemer zelf.
17.1 STEENHOUWERIJ MATTHYS hecht veel belang aan de bescherming van de persoonsgegevens van haar contractpartijen.
17.2 Op grond van de overeenkomst is het mogelijk dat persoonsgegevens worden verwerkt voor de doeleinden zoals voortvloeiend uit de tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst.
17.3 De persoonsgegevens zullen alleen verwerkt worden indien dit noodzakelijk voortvloeit uit de uitvoering van de overeenkomst. Indien STEENHOUWERIJ MATTHYS persoonsgegevens verwerkt voor andere doeleinden, zal zij hiervoor voorafgaandelijk toestemming vragen.
17.4 De persoonsgegevens worden bijgehouden gedurende de duur van de Overeenkomst of zolang dit noodzakelijk is in het kader van de wettelijke verplichtingen van STEENHOUWERIJ MATTHYS.
18.1 De klant moet zijn/haar klachten met betrekking tot de geleverde diensten/goederen en/of facturen per e-mail, met aanduiding van de redenen van protest, kenbaar maken aan STEENHOUWERIJ MATTHYS binnen uiterlijk 8 dagen na vaststelling van deze klacht (zonder afbreuk te doen aan artikel 14 van deze algemene voorwaarden), respectievelijk na factuurdatum. In het geval van klachten in het kader van de geleverde diensten/goederen, voegt de klant eventueel ook het nodige fotomateriaal toe bij zijn/haar e-mail.
18.2 Klachten schorsen de betalingsverplichting van de klant niet. De klachten moeten duidelijk omschreven zijn, zodat STEENHOUWERIJ MATTHYS de nodige stappen kan ondernemen om de klachten te verhelpen voor zover deze gegrond zijn.
18.3 Bij gebrek aan klachten wordt de klant geacht de geleverde diensten, goederen en overgemaakte facturen te aanvaarden.
18.4 Eventuele geschillen worden beslecht door de rechtbanken en hoven van het arrondissement waar de zetel van STEENHOUWERIJ MATTHYS gevestigd is.
18.5 Uitsluitend Belgisch recht is van toepassing.
***
Versie augustus 2024